Unni, Guide Elin ca 1986

Unni, Guide Elin ca 1986

För 30 år sedan hörde jag en filmkollega säga att ”idag har jag blivit med häst”, men sedan inget mer förrän 2012 då jag fick höra bakgrunden. Han hade köpt hästen till sina döttrar vilket kom att rädda unghästen. Jag sa att ”denna historia måste vi berätta!”

Vi mötte Elin Warner någon vecka senare i stallet. Hon berättade att Guide som sexårig unghäst hade skadat bäckenbenet och enligt rekommendation skulle ha avlivats. Den då 12-åriga hästtjejens insatser blev avgörande för Guides tillfrisknande. Hon red därefter hästen i 28 år.

Elin är ett naturbarn, djurvän och elitidrottare med framgångsrik karriär i Sollentuna volleyboll. Idag är hon tränare för ett herr-elitlag i högsta serien. 2012 belönades hon med Riksidrottens vänners prestigefyllda pris ”Jubileumsstipendiet för framstående aktiv idrottsledargärning”.

I dokumentären intervjuas Elins lillasyster Unni och sambo Janne som berikar bilden av Elins sätt att handskas med djur.

Filmen innehåller rekonstruktioner av Elin och Guide som unga med Greta Sjöstrand,13-årig look-alike handbollstjej från Sollentuna och ”Jossan” Stenqvist och hennes häst Kickit.

Börje Peratt

Länkar

Youtube Trailer

Facebook Premiär

Filmpremiär
14 febr kl 13.00
Filmen är 30 min
Fritt inträde.
Danderydsgården, Noragårdsvägen 27 Danderyd

